راهنمای انتخاب بهترین دوربین مداربسته

آیا برایتان پیش آمده است که بخواهید از بین صد ها مدل مختلف دوربین مدار بسته، دوربین مورد نظرتان را انتخاب کنید ، اما با انبوهی از اطلاعات مواجه شده اید که انتخاب را برایتان دشوار کرده است؟ تصمیم گیری در باره خرید بهترین دوربین مداربسته از بین طیف گستره ای از دوربین های نظارتی  CCTV و ضبط کننده ها می تواند برای افراد غیر متخصص امری دشوار باشد. شما چگونه می توانید تصمیم بگیرید که کدام سیستم برای محیط خانه و یا کسب و کارتان مناسب تر است؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم  تا بتوانید هنگام خرید یک سیستم نظارتی آگاهی نسبی درباره انتخاب خود داشته باشید.

برندهای معتبر را انتخاب کنید

همیشه سعی کنید از برندهای معتبر خریداری کنید. برندهای معتبر در حین داشتن کیفیت بالا ، دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند. چنانچه از برندهای متفرقه و ارزان قیمت در بازار استفاده کنید نه تنها ضمانت نامه ای دریافت نمی کنید بلکه شاید مجبور باشید برای تعمیر دستگاه خود، بیش از آنچه به عنوان هزینه اولیه جهت خرید پرداخت کرده اید، هزینه کنید که کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد.

از برندهای معتبر که دارای خدمات پس از فروش و گارانتی مناسب هستند می توان به شرکتهایی چون آی ویژن (Ivision)، سیماران (Simaran)، داهوا (Dahua)، مکس رون  (Maxron)، آلباترون (Albatron) و سامسونگ  (Samsung)اشاره کرد و همچنین در زمینه دزدگیر ها می توان از مدل  کلاسیک و Msco نام برد.

چه چیزی را می خواهید با دوربین نظارت کنید

دانستن این که دقیقا چه چیز را می خواهید در دوربین ببینید به شما در انتخاب این که دوربین شما چه ویژگی قرار است داشته باشد کمک می کند. ابتدا به محیطی که قرار است دوربین مداربسته را نصب کنید دقت میکنید.  محیطی که صنعتی باشد با محیط کارگاهی کاملا متفاوت بوده و نیازمند دوربین خاص خود می باشد. سپس به ویژگی هایی مانند قابلیت چرخش دوربین با کنترل از راه دور، قابلیت زوم در دوربین مداربسته به صورت دستی و یا از راه دور، کیفیت بالای تصویر، داشتن دید در شب دقت کنید.

معرفی پارامتر های انتخاب دوربین مداربسته

در محیط های صنعتی از دوربین های مداربسته صنعتی استفاده شده که درون کاور محکم قرار میگیرند ، در صورتی که محیط صنعتی مورد نظر محیط آرامی بوده و خطری برای محل نصب دوربین نبود می توانید از دوربین های با بدنه محکم معمولی نیز در این مکان ها استفاده کنید. این که دوربین شما پایه دار باشد و یا دوربین سقفی ، کاملا سلیقه ای بوده و بستگی به راحتی شما و یا محل نصب دوربین دارد و امکان دارد شما در مکانی تشخیص دهید دوربین مداربسته دام (سقفی) بهتر از دوربین مداربسته بولت (پایه دار) است. و یا حتی از دوربین چرخان که به آن دوربین مداربسته اسپید دام یا PTZ نیز اطلاق میشود ، استفاده کنید .

در ادامه به تعریف و توضیح اصطلاحاتی می پردازیم که میتواند کمک کننده باشد.

IP66

در صورتی که دوربین شما در محیط بیرون و یا داخل قرار بگیرد با توجه به شرایط جوی و محیطی،  در صورت نیاز از دوربین هایی که IP66 دارند استفاده کنید . که ۶ اول به معنای مقاومت دوربین در برابر ورود گرد و خاک از هر جهت و ۶ دوم به معنای مقاومت دوربین در برابر ورود آب از هر جهت است ، امروزه اکثر دوربین های مداربسته این پارامتر را دارند .

 

Varifocal

این که دوربین شما لنز متغیر داشته باشد که به آن وریفوکال Varifocal نیز گفته می شود ، امر مهمی نیست در صورت نیاز به در نظر داشتن یک محیط ثابت استفاده از دوربین مداربسته با لنز فیکس کاملا مناسب است. چنانچه به دلایلی ترجیح دادید که از دوربین های وریفوکال استفاده کنیددر نظر داشته باشید  که عرفا رنج تغییر لنزشان از ۲.۸ به ۱۲ می باشد .

 

پارامتر IR

پارامتر IR از آن دسته پارامترهاست که تقریبا تمام دوربین های مداربسته آن را دارند و به معنای دید در شب است. در گذشته دید در شب دوربین ها به صورت دستی بود یعنی شما باید در زمان تاریکی به صورت دستی دوربین را به حالت دید در شب تغییر می دادید. اما امروزه به صورت اتوماتیک و هوشمند توسط سنسور فتوسل که بر روی دوربین نصب شده است، پس از تاریکی هوا، دوربین به حالت دید در شب می رود که اصطلاحا به آن Smart IR یا دید در شب اتوماتیک می گویند.

 

پارامتر OSD

پارامتر OSD که در دوربین ها وجود دارد به این معناست که دوربین شما دارای منوی سر خود است. یعنی در صورتی که آن را به سیستم متصل کنید می توانید از طریق دکمه ای که بر روی سیم آن وصل است وارد منوی آن شده و تنظیمات مورد نظر خود از جمله تغییرات در لنز، شفافیت و سایر مواردی که باعث بهتر شدن کیفیت شده را تنظیم کنید. البته بعضی از دوربین ها برای ورود به منوی OSD نیاز به کنترلری جداگانه دارند که از یک طرف به BNC متصل به دوربین و از سمت دیگر به دستگاه گیرنده و ضبط تصاویر متصل می شود .

 

پارامتر DNR 

پارامتر DNR در واقع نوعی از تکنولوژی برای کاهش نویز در تصویر است که مدلی از آن که بیشتر با آن سرو کار دارید ۳D-DNR است که به شدت باعث کاهش نویز در تصویر و صاف شدن تصویر می شود .

 

پارامتر WDR

پارامتر WDR معرف نوعی از قدرت تشخیص محیط در دوربین های مداربسته است که می توانند محیط تاریک و روشن را از هم تفکیک کرده و تصویر خروجی که با این دو محیط در آن واحد سر و کار دارند را به شما تحویل دهند. D-WDR مدل پیشرفته تر WDR را به صورت بسیار مناسب به شما نمایش می دهد . پارامتر BLC  نیز عملکردی شبیه به WDR دارد اما با کیفیت پایین تر .

 

پارامتر ICR

پارامتر ICR در واقع تغییری کم در کیفیت دوربین را بوجود می آورد ، چشم انسان قابلیت دیدن طیف خاصی از نور را دارد و دوربین مداربسته علاوه بر این طیف می تواند مادون قرمز و کمی بیشتر از آن را ضبط کند. این طیف در شب باعث دید در شب شده و یک مزیت فوق العاده است اما در روز باعث کاهش جزئی کیفیت تصویر می شود که با وجود ICR در دوربین این مسئله حل می شود .

اندازه لنز را انتخاب کنید

در هنگام انتخاب دوربین های مدار بسته می توان از ویژگی های اندازه لنز و درجه زاویه ای که می تواند ببیند مطلع شوید. به عنوان مثال،برای یک زاویه ۶۰ درجه، لنز ۴ میلی متری بخوبی هدف انسان را تا ۴ متر شناسایی می کند، اما به اندازه کافی برای سمت چپ یا راست مناسب نیست. لنز ۲.۸ داری دید محیطی تقریبا ۸۰ درجه است و لنز ۱۲  دارای دید محیطی تقریبا  ۲۲ درجه است.

ذخیره سازی و داده ها

شما می توانید به راحتی از طریق پروتکل اینترنت (آی پی) به شبکه خانگی و یا کسب و کار خود متصل شوید و از طریق یک اتصال از قبیل رادیو، GSM یا ADSL تصاویر را دریافت کنید.

برای استفاده از دوربینهای HD به پهنای باند بیشتر، اینترنت پرسرعت و همچنین فضای هارد بیشتر برای ذخیره سازی فایل های ضبط شده نیاز دارید.

 

آنالوگ یا HD یا IP؟

کیفیت تصویر مورد نظر و هزینه ای که می خواهید بکنید به انتخاب یکی از دوربینهای بالا می انجامد. دوربین های آنالوگ یک تصویر با رزولوشن پایین را ارائه می دهند ، در حالی که دوربین های HD می توانند تصاویر با وضوح بالا را پردازش کنند که مناسب برای شناسایی اعداد و کاراکترها نیز می باشند.

دوربین های   IPامروزه جایگاه خوبی در بازار جهانی دارد اما دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های IP اقتصادی تر هستند و  عملکردی ساده تر و پرکاربردتر دارند. اکثر دوربین های نصب شده در مکان های کوچک و واحد های اداری و تجاری دوربین های آنالوگ هستند.

اما دوربین های تحت شبکه  (IP) دوربین هایی تخصصی تر هستند و با تکنولوژی های به روزتری که دارد کیفیت، مقاومت ، پشتیبانی بهتری را دارند و کابل کشی این دوربین ها فرایندی ساده و سریع تری است. همچنین در دوربین های تحت شبکه با توجه به اینکه عمل فشرده سازی داده ها و کدگذاری (Encode)تصویر در داخل خود دوربین انجام می شود ویژگی های دیگری نیز دارد برای مثال برای انتقال تصویر مشکل کمتری خواهید داشت و پهنای باند شما محدود نمی شود و حتی در فرایند ضبط و دریافت تصاویر این دوربین ها به سخت افزار یا تجهیزات جداگانه ای نیاز ندارید.

برآورد هزینه ها

انتخاب نوع صحیح دوربین مدار بسته فقط بخشی از روند خرید سیستم نظارتی است. شما همچنین باید هزینه دستگاه ضبط تصاویر و لوازم جانبی مانند کابل، اتصالات، برق اضطراری و هزینه کار و راه اندازی را در نظر بگیرید.

از یک کارشناس مشاوره بخواهید

قبل از انتخاب یک دوربین مداربسته خوب، جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت با شرکت افرادژ در تماس باشید. کارشناسان ما به خوبی شما را راهنمایی خواهند کرد.

با کمک نرم افزار طراحی سیستم دوربین مداربسته در تصویر زیر شخصی که ۶ متر با دوربین فاصله دارد را با چهار شماره لنز مشاهده می کنید .

یک توصیه عالی که به شما در طراحی شبکه دوربین مداربسته  و انتخاب دوربین مداربسته مناسب می کنم استفاده از نرم افزار طراحی دوربین مداربسته است که بر روی وب سایت قرار داده ایم ، کار با این نرم افزار فوق العاده ساده و بسیار به شما در طراحی سیستم دوربین مداربسته کمک می کند.

دسته بندی ها

نوشته‌های تازه

افرا دژ با افتخار همکاری در کنار مدیران فنی، باتجربه‌ی بیش از ۳۰ سال در اجرا و پرسنلی با دانش به‌روز این صنعت، کار خود را به ‌طور رسمی از سال ۱۳۹۱ آغاز نموده و با عضویت در انجمن آسانسور و پله‌برقی استان البرز و اخذ پروانه طراحی مونتاژ از سازمان صمت و صلاحیت پیمانکاری و ایمنی از اداره کار، مصمم همچنان رو به پیشرفت است.