دوربین مدار بسته

اولین نسل از دوربین‌های مدارد بسته تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت Axis بر پایه نرم‌افزاری لینوکس تولید شدند. امروزه از تصاویر این دوربین‌ها می‌توان به عنوان یک مدرک معتبر و قابل استناد جهت پیگیری‌های پلیس و سازمان‌های امنیتی بهره جست.

ساختار اصلی

اگر وارد جزییات نوع و کارکرد دوربین مداربسته نشویم، اصولاً ساختار دوربین‌های مداربسته مرسوم به یک شکل است و از اجزای زیر تشکیل شده است.

بدنه دوربین مداربسته:

بدنه دوربین مداربسته، شکل کلی آن را به نمایش در می‌آورد. از ویژگی دوربین‌های مداربسته باکیفیت بدنه مستحکم ساخته‌شده با متریال مرغوب، ظاهری مناسب و مقاوم در مقابل شرایط آب و هوای متفاوت است.

چیپ تصویر دوربین مداربسته:

پردازش خوب تصاویر از مهم‌ترین عملکردهای یک دوبین باکیفیت است. این کار توسط چیپ صورت می‌گیرد که تنها و اصلی‌ترین وظیفه آن تولید و ساخت تصویر است.

لنز دوربین‌های مداربسته:

وظیفه اصلی لنز دوربین جمع‌آوری نور و انتقال آن به چیپ تصویر هست. لنز دوربین با فاصله کانونی اندازه‌گیری می‌شود؛ یعنی هرچقدر فاصله کانونی دوربین کمتر باشد، زاویه دید آن بیشتر خواهد بود. زاویه دید دوربین مداربسته توسط فاصله کانونی معین می‌شود.

لنزها از چندین عدسی تشکیل می‌شوند و از مزیت لنزهای باکیفیت در دوربین‌های مداربسته داشتن فوکوس خودکار است. عدسی‌ها به دوربین این قدرت را می‌دهند که جزء و یا بخشی از عکس یا فیلم را بر روی چیپ دوربین ایجاد و زوم کنند. اصولاً لنزهایی با فاصله کانونی ثابت دارای چیپ تصاویر بزرگ‌تر و در نهایت با زاویه دید بیشتر خواهند بود.

لنزها در خانواده‌های متفاوتی تعریف می‌شوند:

– لنز FIX

– لنز FIX صنعتی

– لنز FIX مینی کمرا

– لنز فاصله کانونی متغیر

– لنزهای موتوردار

دوربین‌های با برد IR:

می‌توان به آن‌ها دوربین‌های دید در شب هم گفت. این دوربین‌ها در شب هم کار تصویربرداری را انجام می‌دهند. دوربین بعد از تاریک شدن هوا با کمک LED ها سعی می‌کند تا هوا را روشن کند تا تصاویر باکیفیت‌تری را ذخیره کند.

بخش‌های الکترونیکی دوربین:

– فیش‌ها و برد تغذیه و تصویر دوربین

– سنسور دوربین مداربسته

– برد اصلی دوربین

– کانکتور دوربین

دستگاه و ضبط کننده دیجیتال:

ضبط کننده دیجیتال برای ذخیره کردن اطلاعات بیشترین کاربرد را دارد. کاربرد آن تبدیل امواج آنالوگی به دیجیتالی و ذخیره آن بر روی هارد دیسک است. دستگاه ضبط کننده باید کیفیت خوبی داشته باشد؛ یعنی متناسب باکیفیت و رزولوشن تصاویر خروجی از دوربین مداربسته باشد.

صفحه‌نمایش دوربین و یا مانیتور:

وظیفه آن نمایش دادن چیزی است که اتفاق می‌افتد. بهتر است از مانیتور و یا تلویزیون‌های باکیفیت برای پخش تصاویر استفاده کرد. به این صورت نباشد که برای یک دوربین خوب با تجهیزات خوب از یک تلویزیون قدیمی و بی‌کیفیت استفاده کرد.

مهم‌ترین کاربردهای دوربین مداربسته

۱- جلوگیری از جرائم امنیتی

۲- حمل‌ونقل بین‌شهری و درون‌شهری

۳- سالن‌های ورزشی و استادیوم‌ها

۴- استفاده در کارخانه‌ها و مکان‌های آزمایشگاهی خاص

۵- استفاده در فضاهای آموزشی